reklama

Chceme, aby život slovenských miest riadili "FIRMY"?

Súčasní radní obyvateľov miest a obcí o spoluzodpovednosť za život v meste oberajú. Preberájú ju po voľbách na seba. Činná kompetencia všetkých obyvateľov na spoluzodpovednosť za tvorenie života v mestách a obciach, pozýva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V stredu som sa 1. krát zúčastnil verejného stretnutia súčasného primátora vo Svätom Jure, Šimona Gaburu, s občanmi mesta. Bolo to 8. stretnutie primátora s občanmi v tomto volebnom období. Jednak som si nejaké veci potvrdil a jednak som mal možnosť vidieť ako pôsobenie súčasného primátora a jeho tímu vnímajú na stretnutí zúčastnení občania. Nebola to asi reprezentatívna vzorka (cca 20 ľudí), ale zo strany zúčastnených sa dostalo súčasnému radnému a jeho tímu uznanie za vykonanú prácu a po vystúpení jednej pani zaznel v sále potlesk. Z toho, čo som si vypočul musím aj ja sám uznať, že súčasné vedenie vykonalo počas svojho 1. volebného obdobia kus práce. Medzi tie najvýznamnejšie úspechy sám primátor zaradil konsolidáciu rozpočtu a verejných financií a novú telocvičňu. Nedokážem zhodnotiť rozsah splnenia predvolebných sľubov súčasného vedenia, keďže sa k volebnému programu, s ktorým vyhralo voľby v predošlom období dostať neviem. Ale na tom vôbec nezáleží, lebo dnes sľubujú všetci a vôbec nezáleží na tom, čo zo sľúbeného naozaj splnia. Nikto plnenie sľubov nekontroluje. Pre ďalšie víťazstvo sú z pohľadu voličov dôležité sľuby nové, nové nádeje, nový obchod. A o svojich plánoch na nasledujúce volebné obdobie hovoril primátor aj na stretnutí a rozšíril ich medzi voličov aj prostredníctvom mestského časopisu, ktorý vedenie mesta cez mestský akciový podnik vydáva a distribuuje do domácností. Ešte športové popoludnie s rodinami s občerstvením (chlieb a hry) a nový mandát má súčasný primátor a jeho tím vo vrecku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Po takomto výpočte všetkých tých PRE súčasné vedenie si určite kladiete otázku, prečo to nezabalím.

Ako je dnes mesto riadené

Možno sa mýlim, ale dnes vnímam nastavenie riadenia mesta, v ktorom žijem takto:

Súčasní zvolení zástupcovia riadia život v meste ako obchodný projekt. Musím povedať, že úspešný projekt. Dokážu zabezpečiť prevádzku všetkých inštitúcií v kompetencii mesta a pripravovať investičné projekty spojené s rozvojom mesta. Uchádzajú sa úspešne o Eurofondy a ponúkané granty na rôzne projekty. To, či sú tieto projekty potrebné z pohľadu obyvateľov mesta a aká je cena takto získaných peňazí vyhodnotiť dnes nedokážem. Projekty vyhodnocujú zvolení zástupcovia v súlade so získaným, za predvolebné sľuby svojim voličom, kúpeným mandátom. Všetky projekty pripravuje vedenie mesta, prípadne naň napojené organizácie, či jednotlivci. Riešenia, nápady, idey ako mesto rozvíjať sa nesúťažia. Súťažia sa len realizácie predstavy úzkej skupiny ľudí, ktorá si plní svoje sny o tom ako má mesto fungovať, ako sa má rozvíjať. Rozhodujúcim kritériom je cena jednotlivých realizácií. Cenové ponuky (realizácie) posudzujú vedením menované komisie, kde v každej komisii je predsedom zvolený zástupca. Výberové konania prebiehajú v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, tajne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O užitočnosti projektov a spôsobe ich realizácií sa diskusie s obyvateľmi mesta nevedú, lebo vedenie získalo vo voľbách mandát rozhodovať podľa vlastných predstáv o živote v meste. Ústami primátora o veciach, ktoré prináša život. Tak majú súčasní zvolení zástupcovia podľa primátora mandát rozhodnúť aj o zmene vizuálu mesta. Pričom návrh ani nepovažovali za nutné súťažiť. A iba v internetovej ankete sa používateľov internetu z celého sveta opýtali, či sa im nový vizuál mesta páči, alebo nie, aby sa dozvedeli, že nepáči. Ale že aj tak rozhodnúť môžu o zmene oni, zvolení zástupcovia (odpoveď samosprávy na môj podnet).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasné vedenie mesta síce zverejňuje zmluvy, objednávky, či faktúry. Ale k zabezpečeniu efektívnej kontroly zo strany obyvateľov mesta v zverejnených citátoch zmlúv chýba špecifikácia diela, harmonogram, či rozpočet aj napriek tomu, že sa v zmluvách uvádza, že tieto prílohy tvoria neoddeliteľnú súčasť zmluvy. Takto zverejnené zmluvy neumožňujú zistiť, či sa s peniazmi daňových poplatníkov hospodári efektívne. Vedenie mesta nezverejňuje riešenia. Ani víťazné realizácie.

Nesúťaží sa medzi obyvateľmi to, čo sa bude v meste robiť a ani ako sa to bude robiť. Vedenie mesta riadi život v meste štýlom víťaz berie všetko. Realizuje svoje predstavy a ústami primátora napĺňa predstavy vlastných voličov. Teda voličov KDH.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslanci sa na začiatku volebného obdobia vzdali poslaneckých platov, teda odmeny, ktorá im ako zamestnancom patrí za vykonanú prácu v prospech zamestnávateľov, obyvateľov mesta. Tým sa zbavujú primárneho záväzku, konať povinnosť voči zamestnávateľovi. Takto svoj vzťah k obyvateľom mesta nechápu.

Vedenie mesta ako firma

Pre zvolených zástupcov je vzťah vedenie vs obyvatelia mesta vzťahom medzi FIRMOU a ZÁKAZNÍKOM. Obyvatelia mesta nie sú ich zamestnávateľom, ale zákazníkom v prospech, ktorého realizujú jednotlivé zákazky. Samotná FIRMA vie najlepšie, čo jej ŹÁKAZNÍK potrebuje. Takže určuje, čo sa bude riešiť. 

Program Hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Svätý Jur 2015-2024, v podstate bez vízie, pre zvolených zástupcov spracovala a dodala eseročka z Banskej Bystrice na zákazku. SWAT analýzy spracované pre jednotlivé oblasti rozvoja robia z celého programu sústavu ekonomických ukazovateľov, obchodných príležitosti a rizík. 

Špecifikáciu zákaziek pre dodávateľské firmy pripravuje samotná FIRMA (zvolení zástupcovia a ním poverené komisie). FIRMA zároveň vykonáva aj dohľad nad ich realizáciou. FIRMA teda rozhoduje aj o tom, ako sa veci v prospech ZÁKAZNÍKA (obyvateľov mesta) budú riešiť. 

FIRMA realizuje zákazky v podstate bez kontroly zo strany ZÁKAZNÍKA. Hlavný kontrolór, ktorý je menovaný FIRMOU vykonáva finančnú kontrolu, kontrolu uznesení a rôznej agendy spojenej s financiami a kontroly vyžadované legislatívou. Spravuje podnety od ZÁKAZNÍKA. 

Zákazky realizujú pre FIRMU rôzne dodávateľské firmy. FIRMA síce získa peniaze od ZÁKAZNÍKA od štátu (rozumej daňových poplatníkov), či z Eurofondov (opäť od daňových poplatníkov), avšak tieto cez konkrétne zákazky (zmluvy, či objednávky) pretečú firmám po celom Slovensku (napr. zákazka na revitalizáciu ulice Partizánska, či oprava múru cintorína na Krajinskej, alebo prepojenia budovy školy s dielňami).

FIRMA vytvára priestor pre zamestnanie tých obyvateľov mesta, čo sa nevedia zamestnať inak, cez FIRMOU riadený sociálny podnik. Tento je financovaný hlavne z grantov MPSVaR (opäť to platia daňoví poplatníci). Realizácia stavebných činnosti (niektorých chodníkov) trvá celé dlhé mesiace, napr. chodník pri záhradkách na ulici Pri štadióne. 

Celá zodpovednosť za život v meste je v rukách FIRMY. ZÁKAZNÍKOVÁ zodpovednosť sa uplatňuje v deň volieb, voľbami aj končí. 

Podľa mňa to podobným spôsobom funguje aj v iných mestách po celom Slovensku. 

Moja predstava správy vecí verejných

Moja predstava o správe vecí verejných na úrovni mesta je diametrálne odlišná od tej súčasnej. A to je dôvod prečo kandidujem. 

 Pre mňa správa mesta nie je vzťah firmy so zákazníkom. Nie som obchodník, neriadim žiadnu firmu. Ja sa na obyvateľov mesta pozerám ako na ZAMESTNÁVATEĽOV a na zvolených zástupcov a tých, čo v prospech obyvateľov mesta pracujú ako na ich ZAMESTNANCOV. Na mesto sa pozerám ako na celok, ako na živý organizmus. 

Som presvedčený, že volení zástupcovia, ľudia a organizácie na nich napojené nemajú patent na rozum, nie sú studnicou tých najlepších riešení a nápadov. Zdravý rozum mi hovorí, že oveľa viac nápadov a riešení je vonku, medzi nevolenými obyvateľmi mesta. 

Každý, s riešením, teda „činne kompetentný“, sa môže vo verejnom, transparentnom konkurze uchádzať o riadiacu funkciu v kompetencii mesta, či o výber a realizáciu najlepších riešení podnetov obyvateľov mesta, alebo o výber a realizáciu najlepších riešení spojených s rozvojom mesta (jeho ekonomickými záujmami). Tak peniaze obyvateľov mesta daňových poplatníkov ostávajú v meste. 

Kľúčové je to, že samotní uchádzači oponujú riešenia iných uchádzačov a vyberajú to najlepšie z prihlásených riešení, ktoré za daných podmienok predstavuje najlepší výkon. Veď kto môže lepšie posúdiť prihláseného uchádzača ako iný uchádzač? Kto môže lepšie dohliadať na realizáciu víťazného riešenia: plnenie harmonogramu, čí napĺňanie požiadaviek v požadovanej kvalite, alebo rozpočet, ako ostatní prihlásení uchádzači?

V mojej predstave sa všetci obyvatelia mesta s riešeniami, schopnosťou slobodne plniť svoje povinnosti a niesť zodpovednosť za svoje činy, aktívne podieľajú na vytváraní života vo Svätom Jure. 

Rozhodnutie je na obyvateľoch mesta

Súčasný primátor a jeho tím oberá obyvateľov mesta o spoluzodpovednosť za život v meste v okamihu vhodenia ich volebného lístka do volebnej urny. Získava od obyvateľov mesta absolútny mandát na to, plniť svoje vlastné predstavy, predstavy jeho tímu a predstavy svojich voličov o živote v meste. 

 Ja všetkých obyvateľov mesta na spoluzodpovednosť za tvorenie života vo Svätom Jure, pozývam.

René Števánka

René Števánka

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  24x

Som tak ako Vy volič, daňový poplatník, ktorému nie je ľahostajné aké Slovensko zanecháme našim deťom. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu